Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
6 sierpnia 2025

Polskie fabryki produkują innowacyjne i niezawodne podzespoły Toyoty

W zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach powstają kluczowe podzespoły do najpopularniejszych hybryd Toyoty. Fabryki te wyróżniają się najwyższymi standardami produkcji i doskonałą jakością elementów, wpływając na legendarną niezawodność samochodów marki.

Toyota jest największym producentem samochodów na świecie, a jednocześnie jednym z najpotężniejszych graczy w branży technologicznej. W 22 centrach badawczo-rozwojowych powstaje rocznie około 15 tysięcy patentów, a nowatorskie technologie – po przejściu serii rygorystycznych testów – trafiają do aut produkowanych w 72 zakładach rozsianych po całym globie. Aby skrócić czas realizacji zamówień, koncern prowadzi działalność produkcyjną na wszystkich kontynentach. W samej Europie działa osiem fabryk, z których jedną z kluczowych ról pełni właśnie Toyota Motor Manufacturing Poland.

Jakość i innowacyjność prosto z Polski

Podzespoły z polskich fabryk Toyoty opuszczają linie produkcyjne od 2002 roku. Dziś zakłady w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach wytwarzają najważniejsze komponenty napędów do aut hybrydowych. Ich rola jest kluczowa – w Europie Zachodniej aż 76% sprzedawanych samochodów Toyoty to modele ze zelektryfikowanym napędem, z czego zdecydowana większość to hybrydy.

TMMP pełni funkcję europejskiego centrum produkcji napędów hybrydowych koncernu, dysponując sześcioma liniami przeznaczonymi dla tych podzespołów. To dowód na najwyższą jakość i standardy obowiązujące w fabrykach. Jest to również pierwszy ośrodek poza Azją, w którym Toyota wytwarza swoje hybrydowe układy napędowe. Od 2020 roku funkcjonuje tu Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, który skraca czas testowania komponentów i wspiera przenoszenie produkcji części hybrydowych do Europy. Dzięki jego pracy europejskie części stanowią już 78% podzespołów stosowanych w przekładniach piątej generacji.

Napędy Toyoty z Dolnego Śląska

Polskie fabryki TMMP wytwarzają nie tylko silniki 1.5 i 2.0 TNGA, ale również elektryczne przekładnie hybrydowe piątej generacji wraz z silnikami elektrycznymi. Produkcja obejmuje ponadto jednostki benzynowe 1.0 i 1.5 TNGA oraz 6-biegowe skrzynie manualne. W 2024 roku z linii produkcyjnych zjechało ponad 1,1 mln komponentów, przy całkowitej zdolności wytwórczej przekraczającej 1,9 mln sztuk rocznie.

Podzespoły z Wałbrzycha i Jelcza-Laskowic trafiają do popularnych modeli, takich jak: Aygo X, Yaris, Yaris Cross, Corolla czy Toyota C-HR. Wybierając auta z częściami wytwarzanymi w polskich fabrykach, klienci wspierają rozwój gospodarczy Dolnego Śląska i lokalnych społeczności, a także dalsze inwestycje koncernu w regionie. Do tej pory Toyota przeznaczyła na ten cel blisko 7 miliardów złotych, a w zakładach TMMP pracuje prawie trzy tysiące osób.